selected item
Oracle Red Bull Racing niet te stoppen bij Grand Prix van België
WK-leider Max verpletterde zijn concurrentie voor de ogen van de massaal aanwezige Nederlandse fans. Na alleen al in de openingsronde zes plaatsen te zijn opgeklommen, vloog de Nederlander al na 11 briljante ronden naar de leiding. De Nederlander werkte vervolgens feilloos een tweestopstrategie uit en pakte daarmee zijn negende zege van het jaar en de 29e uit zijn carrière.
Na afloop van de race vertelde Max Verstappen over zijn overwinning:
"Dit hele weekend was ongelooflijk, maar makkelijk is het nooit. Het was een behoorlijk hectische eerste ronde en lastig om uit de problemen te blijven. Er gebeurde veel voor me en iedereen probeerde zijn plek te behouden."
"Na de safety car en toen het allemaal rustiger was geworden, konden we verder naar voren oprukken. We kozen de juiste pleken om in te halen en konden voor onze banden zorgen."
"Nu moeten we hard blijven werken en ons concentreren op elke race die voor ons ligt. We weten nu dat we elke race moeten uitrijden. We hoeven niet elke race te winnen, maar dat is wel wat we als team willen. Laten we kijken wat we in Zandvoort kunnen doen."
Voorafgaand aan de start had Yuki Tsunoda van AlphaTauri onderdelen van zijn krachtbron gewisseld waardoor hij de race vanuit de pitstraat moest starten. Dat betekende dat Max vanaf de 14e plaats op de grid startte. Vlak voor de start verscheen er bovendien een gat voor hem op de grid, omdat Pierre Gasly door een elektrische storing ook een pitstraatstart moest maken.
Toen de lichten uitgingen, kwam Carlos Sainz vanaf pole position goed weg en pakte de leiding. Checo, die de aanvallen van zijn rivalen achter hem probeerde af te weren, verloor in bocht 1, La Source, drie plekken: de Mexicaan werd gepasseerd door de Alpine van Fernando Alonso en beide Mercedessen.
Checo heroverde de tweede plaats echter alweer snel toen het rijdersveld over de Kemmel straight stroomde. Verder naar achteren had Max, startend op de snellere zachte banden, met meer grip, een goede start. Hij bleef in het begin van de eerste ronde uit de problemen, en daarna begon de Nederlander door het veld te navigeren en was hij aan het begin van de tweede ronde al opgeklommen naar de achtste plaats.
Door de safety car, die werd ingezet na enkele ongelukken in de eerste ronde, schoof het veld weer in elkaar en toen de race aan het begin van ronde vijf werd hervat, viel Max meteen aan. Hij passeerde op Les Combes snel de Williams van Alex Albon en dook vervolgens in de laatste chicane aan de binnenkant langs de McLaren van Daniel Ricciardo om P6 op te eisen.
Sebastian Vettel was het volgende doelwit van de Nederlander en hij passeerde de Aston Martin in de zesde ronde in de busstop chicane en pakte de vijfde plek. In de ronde erna sloot Max op de lange Kemmel straight aan bij Alonso en passeerde de Alpine-coureur eenvoudig in Les Combes. Hij voltooide de geweldige start van de race in de zevende ronde toen hij voorbij Russell vloog; in slechts acht ronden had hij van de 14e naar de 3e plaats weten op te klimmen.
Sainz, die op dat moment aan de leiding reed, kwam aan het einde van ronde 11 binnen voor nieuwe banden en Checo reed door, waardoor hij P1 overnam. Het was echter van korte duur want Max, die meer snelheid had, haalde hem al snel in op het rechte stuk.
Checo kwam daarna binnen en wisselde in een stop van 2,2 seconden naar een tweede set medium banden. Die snelle stop was belangrijk want de Red Bull-coureur kon daardoor weer op de derde plaats invoegen, vlak voor Leclerc.
Max maakte zijn eerste stop aan het einde van ronde 15 en wisselde in een stop van 2,8 seconden van de softs, waarmee hij de race was gestart, naar een set medium banden. De kampioen kwam net achter Sainz de pitstraat uit.
In ronde 18 nam Max weer de leiding. De Nederlander, met nieuwere banden dan de Ferrari-coureur, gebruikte DRS om Sainz voorbij te gaan. Binnen een ronde had de wereldkampioen een voorsprong van twee seconden op de Spanjaard, die terrein begon te verliezen op Checo.
Sergio kwam in ronde 20 binnen het DRS-bereik van Sainz en in de volgende ronde reed Checo hem moeiteloos voorbij bij het aanremmen voor Les Combes. De Bulls reden nu op de eerste en tweede plek.
Checo maakte aan het einde van ronde 27 zijn tweede stop en dit keer wisselde de Red Bull-coureur in 2,4 seconden naar de harde banden. Hij kwam op de derde plaats terug op het circuit, achter Russell, maar twee ronden later maakte de Mercedes-coureur zijn tweede stop, voor harde banden, en Checo heroverde zijn P2 achter Max.
Diens laatste pitstop van de middag kwam aan het einde van ronde 30 en de raceleider koos voor zijn laatste stint weer voor een set mediums. Daarmee pakte de Nederlander zijn negende zege van het seizoen én het punt voor de snelste ronde van de race. Checo werd tweede en completeerde voor het team de vierde 1-2 van het seizoen en verzekerde zich bovendien van zijn zevende podiumfinish van het jaar.
Sergio Perez zei over zijn P2: "Het is een geweldig weekend voor het team en daar ben ik erg blij mee omdat we zo hard hebben gewerkt. Max was vandaag van een andere planeet en zo snel! Ik wil mijn racetempo evalueren en achterhalen waar ik van hem verloor want ik ben me bewust van het gat tussen ons tweeën en wil ik sterker terugkomen."
"Ik had een heel slechte start, maar gelukkig kon ik het rechtzetten. Toen ik de koppeling losliet draaiden mijn wielen behoorlijk door en kon ik geen tractie krijgen, vooral in de tweede versnelling, waardoor ik veel posities verloor. Ik denk dat mijn eerste stint niet erg sterk was. Dat maakte echt een verschil en bepaalde voor een groot deel mijn race."
"Ik moet op een hoger niveau zien te komen voor Zandvoort en Monza. Er is genoeg waar we naar kunnen kijken en hopelijk ga ik komend weekend nog sterker in. Ik denk dat daar de verschillen kleiner zullen zijn dus ik kijk er enorm naar uit. We gaan heel hard pushen."
Door de P2 van Checo en de P6 van en Leclerc bezet de Mexicaan nu de tweede plaats in het kampioenschap, achter Max. Max leidt met 284 punten en Checo heeft er 191, vijf meer dan Leclerc. Het team heeft nu 475 punten in het constructeurskampioenschap; een voorsprong van 118 punten op Ferrari.
Terugkijkend op het weekend in Spa zei teambaas Christian Horner: "Dit was onze beste prestatie tot nu toe. We hebben nog nooit een race gewonnen van zo ver terug als P14 en om hier, met Checo, de eerste twee plaatsen te veroveren én de snelste ronde, is een uitstekend resultaat."
"Het is een fantastische overwinning voor Max en hij was dit weekend op de baan een klasse apart. Maar het is echt een teamoverwinning, voor iedereen hier en het hele team thuis in Milton Keynes."
"Voor een prestatie als die van vandaag wordt achter de schermen veel werk verzet en ik wil graag ook HRC bedanken voor hun bijdrage aan deze overwinning."
Spa was de eerste van drie opeenvolgende raceweekenden en de paddock gaat nu naar Zandvoort voor de thuisrace van Max. De GP van Nederland wordt gevolgd door de GP van Italië in Monza en het team zal proberen in de twee races zijn plaats aan de top van beide kampioenschappen te verstevigen.