selected item
Max wint de Amerikaanse GP op grootse wijze en het team pakt de vijfde constructeurstitel
Max leek zichzelf bij de start in een ideale positie te hebben gemanoevreerd om het record van 13 overwinningen in een seizoen te kunnen evenaren: hij reed Carlos Sainz, die was gestart van pole position, meteen voorbij en nam de leiding in bocht 1. Sainz werd bij het insturen van de bocht geraakt door George Russell van Mercedes. De Ferrari werd in de rondte getikt en moest uiteindelijk met schade opgeven.
Lewis Hamilton profiteerde en de Mercedes-coureur pakte de tweede plaats. Terwijl Checo, die van P9 had moeten starten, zich een weg naar voren zocht, stabiliseerde het veld tot in ronde 19 de Safety Car werd ingezet nadat een spin Valtteri Bottas en zijn Alfa Romeo in de zandbank deed stranden.
Charles Leclerc, die lang op zijn eerste set banden had doorgereden en intussen op de derde plaats reed, dook meteen de pitstraat in en wisselde naar de harde banden. Daarmee viel hij terug achter Checo, die echter nog een stop moest maken.
In de eerste ronde na de herstart was er een zware botsing tussen Lance Stroll en Fernando Alonso in de Alpine. De Spanjaard probeerde de Canadees te passeren, maar een late verdedigende beweging van Stroll verraste hem en hij botste hard achterop de Aston Martin. Alonso werd de lucht in gelanceerd maar wist door te rijden. De Aston Martin van Stroll bleef achter op het circuit en voor de tweede keer kwam de Safety Car het circuit op.
Nadat alles was opgeruimd en de race weer werd vrijgegeven kon Leclerc op zijn nieuwe banden, en met een ineengeschoven veld, Checo inhalen. Met Max, Lewis en Charles op de plekken 1, 2 en 3 reed het veld richting de tweede serie pitstops. Daar ging het echter mis voor de Nederlander. Door een probleem bij het wisselen van de linker voorband bleef Verstappen 11,1 seconden stilstaan. Hamilton raasde hem voorbij en ook Leclerc, die in dezelfde ronde als Max pitte, kon voor de Nederlander weer het circuit oprijden.
Met het constructeurskampioenschap binnen handbereik was er echter geen houden meer aan Max en de wereldkampioen vloog weer naar voren, passeerde de Ferrari en de Mercedes en pakte de de overwinning. Met Checo's vierde plaats was de eerste constructeurstitel in negen seizoenen voor het team een feit.
"Deze was voor Dietrich", zei Max op de radio na de geblokte vlag. "Ik heb alles gegeven. Gefeliciteerd jongens, wat een geweldig seizoen om de constructeurstitel te winnen. Jullie verdienen het echt."
Later, in het parc fermé, gaf Max zijn uitgebreide reactie: "Dit was een hele zware. Het zag er eerst erg goed uit maar toen duurde onze pitstop natuurlijk iets langer dan we hadden gewild en moest ik mijn weg weer naar voren vinden. Maar we hebben vandaag alles gegeven."
"Natuurlijk was het voor ons een heel moeilijk weekend. Deze overwinning is zeker opgedragen aan Dietrich en alles dat hij voor ons heeft gedaan. Het enige wat we vandaag konden doen was winnen en hoewel het er na de pitstop niet geweldig uitzag, heb ik alles gegeven en ben ik tot het uiterste gegaan om terug te komen."
Achter Max pakte Hamilton de tweede plaats en Leclerc eindigde als derde. Checo pakte een mooie vierde plaats, voor Russell.
De overwinning van Max brengt hem op 13 overwinningen voor het jaar, een evenaring van het record dat hij nu deelt met Michael Schumacher en Sebastian Vettel. Zijn overwinning en Checo's vierde plek brengen het team op 656 punten en daarmee een voorsprong in het constructeurskampioenschap die niet meer in te halen is. Hierdoor keren beide titels voor het eerst sinds 2013 weer terug naar Milton Keynes.