Een uitdagende race op Interlagos voor Oracle Red Bull Racing
Max Verstappen vertelde achteraf over zijn race: "We hadden vandaag, net als gisteren, de snelheid niet. We gleden te veel en onze banden sleten relatief snel, dus het was moeilijk om aan te vallen. Ik begreep de vijf seconden straf voor het incident met Lewis niet helemaal, maar het had niet heel veel invloed op de race omdat we al tempo tekort kwamen."
"We hebben intern als team de kwestie tussen Checo en mijzelf besproken en gaan nu als team verder. Als hij hulp nodig heeft en er is een kans om hem in Abu Dhabi te helpen, dan zal ik er zijn en zal ik hem natuurlijk steunen. We vechten voor de eerste en tweede plaats in het coureurskampioenschap, dus we zullen hard werken om dat te bereiken."
Toen de lichten uitgingen waren het George Russell en Lewis Hamilton van Mercedes die aan de leiding bocht 1 inreden, maar Max en Checo behielden hun derde en vierde plaats. Verder naar achteren in het veld tikte Daniel Ricciardo van McLaren de achterkant van de Haas van Kevin Magnussen aan in bocht 8. Toen de Deense coureur spinde en achteruit weer de baan opdraaide, botsten de twee en was hun race voorbij. De Safety Car werd ingezet en de race werd geneutraliseerd.
We gingen weer racen aan het begin van ronde 7 en het was toen dat de race van Max in het water viel. Russell behield de leiding bij de herstart, maar zowel Max als Checo voerden de druk op Hamilton op. Checo probeerde een beweging langs de binnenkant van de Mercedes, maar Max ging buitenom.
Hij kwam voor Hamilton in bocht 1, maar Hamilton kwam terug in de meters naar bocht 2 en toen ze die namen was er contact. Max verloor een stuk van zijn voorvleugel en het tweetal zakte meteen terug. Aan het einde van de ronde dook Max de pits in en in een geweldige stop van slechts tien seconden monteerden zijn monteurs een nieuwe voorvleugel en gaven hem een verse set medium banden. Max reed achteraan, op P17, weer de baan op en kon aan de weg terug naar voren beginnen. Checo lag op dat moment derde, achter Russel en Hamilton.
Ongeveer halverwege de race maakte Hamilton zijn pitstop waardoor Checo, die net als Hamilton op de baan bleef, opklom naar de tweede plek, op zo'n vijf seconden achter Russel. In ronde 43 had Hamilton op zijn nieuwere banden echter de aansluiting bij Pérez al weer gevonden en wist hij hem de ronde erna met behulp van DRS in te halen.
Max was intussen, met nog 15 ronden te gaan, opgeklommen naar de zesde plaats. Diverse coureurs kwamen naar binnen voor de laatste stops van de middag. De meesten wisselden naar rode banden maar Checo, op dat moment vierde, kreeg een set mediums aangemeten. Vervolgens werden de zaken in ronde 52 weer opgeschud toen Lando Norris zijn McLaren naast de baan moest parkeren.
De virtual safety car werd ingezet, Sainz kwam binnen voor zachte banden en voegde zich op P4, achter Checo, weer in het veld. De virtual safety car werd echter een werkelijke en met Checo op medium banden in een zee van rivalen op zachte, waaronder Max, moest hij na de herstart plekken afstaan aan achtereenvolgens Sainz, Leclerc en Alonso.
Vervolgens reed ook Max hem voorbij en met nog vier ronden te gaan ging de Nederlander op jacht naar de Alpine en Ferrari op plek 5 en 4 voor hen. In de beperkte tijd die nog over was, lukte inhalen echter niet meer. Een paar minuten later kwam Russell over de streep en pakte zijn eerste Grand Prix-overwinning. Hamilton werd tweede, voor Sainz en Leclerc, en Alonso eindige als vijfde. Max kwam als zesde over de streep omdat hij zijn plek niet meer, zoals zijn team had gevraagd, aan Checo had teruggegeven. Checo eindigde dus als zevende, met achter hem Ocon, Bottas en Lance Stroll.
Sergio Pérez vertelde na afloop: "Ik was een beetje verrast door hoe traag we vandaag waren op de medium band, maar ook op de zachte. In het begin kon ik nog concurreren maar toen we wisselden kon ik mijn positie niet meer verdedigen. Vervolgens verloor ik nog meer plekken door de safety car. Als die er niet was geweest had ik, denk ik, derde of vierde kunnen worden."
"We kwamen dit weekend zeker snelheid tekort, dus ik hoop echt dat we volgend weekend in Abu Dhabi kunnen terugkeren naar onze gebruikelijke vorm. Ik ben uiteraard teleurgesteld over wat er vandaag is gebeurd tussen Max en mijzelf. Het is iets wat we intern hebben besproken, we gaan nu verder en blijven samenwerken als team. Ik weet zeker dat als ik zijn steun nodig heb in Abu Dhabi, het anders zal zijn en in de toekomst zullen we het team altijd op de eerste plaats zetten."
Teambaas Christian Horner zei over de prestaties van het team in Brazilië: "We hebben dit seizoen niet vaak een Grand Prix-weekend met een teleurgesteld gevoel afgesloten. Brazilië verlaten met een P6 en P7 is ver van de doelen die we dit seizoen voor onszelf hebben gesteld."
"Het belangrijkste probleem was ons tempo. George reed het hele weekend erg goed en de updates die Mercedes door het jaar heen heeft toegepast, hebben ervoor gezorgd dat ze steeds sneller zijn geworden. We moeten begrijpen waarom we dit weekend achterbleven en in Abu Dhabi op volle kracht terugkomen."
"Wat Max en Checo betreft: we hebben de kwestie intern besproken en we gaan als team naar Abu Dhabi en het uiterste doen om Checo te helpen de tweede plaats in het kampioenschap te behalen. Max steunt dat doel. Uiteindelijk werken we als een team en racen we als een team. Het is die instelling die ons dit seizoen zoveel succes heeft opgeleverd en die zal ons ook in de toekomst vooruit blijven helpen."
Checo gaat richting de laatste race van het seizoen gelijk op met Leclerc, op 290 punten, maar bezet de derde plek in het coureurskampioenschap omdat zijn rivaal in de Ferrari dit jaar meer raceoverwinningen heeft behaald.