ExxonMobil en Porsche testen koolstofarmere brandstof op Circuit Zandvoort

  • De Esso Renewable Racing Fuel wordt vandaag voor het eerst op Zandvoort in de krachtige motorsportmotoren van Porsche getest en daarna in de Porsche Mobil 1 Supercup 2021
  • ExxonMobil en Porsche zetten stap in ontwikkeling van eFuel met potentieel voor reductie van broeikasgassen
  • eFuels worden produceerd met waterstof en afgevangen CO2
  • Nieuwe overeenkomst bouwt voort op de 25-jarige samenwerking in het ontwikkelen en testen van high-performance producten

IRVING, Texas / STUTTGART, Duitsland - ExxonMobil en Porsche gaan samen geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare, koolstofarme eFuels testen op het racecircuit. Dit is een onderdeel van een nieuwe overeenkomst om te werken naar een mogelijk toekomstig gebruik door de automobilist.

De eerste versie van de Esso Renewable Racing Fuel is een mengsel van vooral geavanceerde biobrandstoffen en is speciaal samengesteld door ExxonMobil's eigen wetenschappers en ingenieurs. Analyse daarvan geeft aan dat met een vloeibare brandstof de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk kan verminderen. De brandstof wordt in 2021 getest in de krachtige high-performance motoren van Porsche tijdens de Porsche Mobil 1 Supercup-, de hoogste toeringwagencompetitie.

De samenwerking tussen Porsche en ExxonMobil richt zich ook op de ontwikkeling van eFuels, synthetische brandstoffen gemaakt van waterstof en afgevangen CO2. Al in 2022 zijn deze bedrijven van plan om de tweede versie van de Esso Renewable Racing Fuel te testen, die eFuel-componenten zal bevatten. De verwachting is dat de eFuel de uitstoot van broeikasgassen in een gangbare brandstof voor gewone auto’s tot 85 procent kan verminderen.i

"De elektrificatie van onze voertuigen heeft voor ons de hoogste prioriteit", aldus Michael Steiner, lid van de Porsche Executive Board en verantwoordelijk voor Research & Development. “eFuels zijn een goede aanvulling op onze aandrijflijnstrategie.  Hiermee kunnen onze klanten auto's met conventionele verbrandingsmotoren en plug-in hybrides met aanzienlijk minder broeikasgasemissies rijden. De samenwerking met ExxonMobil stelt ons in staat om de eFuels onder de veeleisende omstandigheden van het racecircuit te testen. Dit is een volgende stap om van eFuels een betaalbaar en koolstofarm alternatief voor conventionele brandstoffen te maken.

De eFuel komt uit de Haru Oni-proeffabriek in Chili. Deze fabriek maakt waterstof en combineert die met uit de atmosfeer opgevangen CO2 om methanol te produceren. ExxonMobil geeft een licentie en technische ondersteuning bij de toepassing van haar gepatenteerde technologie om de methanol om te zetten in benzine en waarmee zo een koolstofarme brandstof zal ontstaan.

In de proeffase zal in 2022 ongeveer 130.000 liter eFuels worden geproduceerd. Als de belangrijkste gebruiker zal Porsche de eFuels uit Chili onder andere gebruiken in de Porsche Mobil 1 Supercup vanaf het raceseizoen van 2022.

"In de afgelopen kwart eeuw hebben we samengewerkt met Porsche om hoogwaardige producten te ontwikkelen die de prestaties van Porsches op het circuit en op de weg ondersteunen", aldus Andy Madden, vice-president strategie en planning bij ExxonMobil Fuels & Lubricants. "Onze voortdurende samenwerking op het gebied van hernieuwbare brandstoffen en eFuels is een cruciale stap bij het beoordelen van de technische mogelijkheden en commerciële levensvatbaarheid van brandstoffen die de uitstoot aanzienlijk kunnen verminderen."

De eerste test op het circuit van de Esso Renewable Racing Fuel is gepland voor 30 maart 2021 in Zandvoort. Daarna wordt er getest tijdens de Porsche Mobil 1 Supercup-competitie 2021 en 2022.

De samenwerking met Porsche bouwt voort op de voortdurende inspanningen van ExxonMobil om energieoplossingen met een lage uitstoot te ontwikkelen en in te zetten. Dit omvat zeer efficiënte brandstoffen en smeermiddelen, geavanceerde kunststoffen en andere producten waardoor auto's en vrachtwagens minder brandstof kunnen verbruiken. De twee bedrijven hebben eerder al samengewerkt aan een reeks speciaal geformuleerde smeermiddelen voor elektrische voertuigen, het Mobil EV ™ -gamma.

In januari kondigde ExxonMobil de oprichting aan van ExxonMobil Low Carbon Solutions. Deze nieuwe divisie zal ExxonMobil’s uitgebreide koolstofarme technologieportfolio commercialiseren en is van plan om tot 2025 $ 3 miljard te investeren in emissiearme energieoplossingen. Vorig jaar kondigde ExxonMobil plannen aan om vanaf 2022 hernieuwbare diesel te distribueren in Californië en mogelijk in andere markten binnen en buiten de Verenigde Staten.

In de afgelopen twee decennia heeft ExxonMobil meer dan $10 miljard geïnvesteerd in onderzoek, ontwikkeling en implementatie van energieoplossingen met een lagere uitstoot, resulterend in zeer efficiënte operaties die ongeveer 480 miljoen ton CO2-uitstoot hebben geëlimineerd of vermeden – vergelijkbaar met het voor een jaar lang verwijderen van 100 miljoen auto’s.ii

Porsche investeert de komende vijf jaar $ 17,9 miljard in elektromobiliteit en digitalisering. In 2030 biedt de sportwagenfabrikant meer dan 80 procent van zijn voertuigen met elektrische motoren aan. Het bedrijf streeft naar CO2-neutraliteit in zijn producten en activiteiten tegen 2030 en investeert ongeveer $ 1,2 miljard in duurzame mobiliteit.

Over ExxonMobil

ExxonMobil, één van de grootste beursgenoteerde internationale energiebedrijven, gebruikt technologie en innovatie om te voorzien in de groeiende energiebehoefte van de wereld. ExxonMobil heeft een toonaangevende voorraad grondstoffen, is één van de grootste raffinaderijen en marketeers van aardolieproducten en haar chemiebedrijf is één van de grootste ter wereld. Ga voor meer informatie naar exxonmobil.be en naar Energy Factor.

Volg ons op Twitter en Facebook.

Over Porsche

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, met hoofdkantoor in Stuttgart-Zuffenhausen, is een van de meest winstgevende autofabrikanten in de wereld. In 2020 leverde Porsche 272.000 voertuigen van de 911, 718 Boxster, 718 Cayman-, Cayenne-, Macan-, Panamera- en Taycan-modellen aan klanten over de hele wereld. Dat waren er drie procent minder dan het jaar ervoor. Daardoor is de bedrijfswinst van de sportwagenfabrikant, voor speciale items, $ 5 miljard. Porsche heeft fabrieken in Stuttgart en Leipzig, evenals een ontwikkelingscentrum in Weissach. Bij de sportwagenfabrikant werken 36.000 mensen. Porsche is toegewijd aan innovatie en veel van de technologieën vinden hun oorsprong in de autosport. Porsche is op de hoogte van elk aspect van zijn maatschappelijke verantwoordlijkheid: economisch, ecologisch en sociaal.

Bezoek https://newsroom.porsche.com/en.html voor meer informatie.

 

Belangrijke aanvullende informatie betreffende volmachtverzoeken

Exxon Mobil Corporation (“ExxonMobil”) heeft een definitieve proxyverklaring en bijbehorende BLUE proxy card ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (de “SEC”) met betrekking tot het werven van volmachten voor de jaarlijkse vergadering van ExxonMobil in 2021 (de “Voorlopige Proxyverklaring”). ExxonMobil, haar bestuurders en een aantal van haar executive officers zullen deelnemen aan de werving van volmachten van aandeelhouders voor de jaarlijkse vergadering van 2021. Informatie over de namen van de directieleden en executive officers van ExxonMobil en hun respectieve belangen in ExxonMobil door effectenbezit of anderszins vindt men in de Voorlopige Proxyverklaring. Voor zover de belangen van deze deelnemers in de effecten van ExxonMobil niet vermeld worden, of gewijzigd zijn sinds de bedragen beschreven in de Voorlopige Proxyverklaring voor 2020, zijn die veranderingen weergegeven onder Initial Statements of Beneficial Ownership op formulier 3 of onder Statements of Change in Ownership op formulier 4, die bij de SEC zijn ingediend. Details over de genomineerden van de Raad van Bestuur van ExxonMobil voor de verkiezing tijdens de jaarlijkse vergadering van 2021 zijn in de Proxyverklaring opgenomen. BELEGGERS EN AANDEELHOUDERS VAN DE VENNOOTSCHAP WORDEN VERZOCHT, ALVORENS EEN STEMBESLISSING TE NEMEN, ALLE RELEVANTE DOCUMENTEN TE LEZEN DIE BIJ DE SEC ZIJN INGEDIEND OF AAN DE SEC ZIJN VERSTREKT, INCLUSIEF DE DEFINITIEVE PROXYVERKLARING VAN DE VENNOOTSCHAP EN EVENTUELE SUPPLEMENTEN DAAROP, ALSOOK DE BLUE PROXY CARD WANNEER DEZE BESCHIKBAAR WORDT, OMDAT DEZE BELANGRIJKE INFORMATIE ZULLEN BEVATTEN. Op de website van de SEC, www.sec.gov kunnen beleggers en aandeelhouders kosteloos een kopie verkrijgen van de definitieve proxyverklaring en andere relevante documenten die ExxonMobil heeft ingediend. De aandeelhouders van ExxonMobil kunnen ook kosteloos een kopie krijgen van de definitieve proxyverklaring en andere relevante ingediende documenten door daartoe per post een verzoek te richten aan ExxonMobil Shareholder Services, 5959 Las Colinas Boulevard, Irving, Texas, 75039-2298, via shareholderrelations@exxonmobil.com of via het gedeelte ‘investor relations’ van de ExxonMobil-website, www.exxonmobil.com/investor.



[i] De hier vermelde vermindering van de uitstoot van broeikasgassen heeft betrekking op de vergelijking van de berekende CO2-voetafdruk van het product (CFP) voor de hernieuwbare componenten in de PMSC-racebrandstof versus een 94 gram CO2e / MJ van de EU Renewable Energy Directive II-basislijn. Emissiereductie tot 85% uit de hernieuwbare componenten versus conventionele componenten is gebaseerd op de koolstofvoetafdruk van productberekeningen uitgevoerd volgens de ISO 14067-methodologie, effectief aangeduid als een well-to-wheel-grens, rekening houdend met de aan de grondstof, productie, transport en verbranding gerelateerde emissies om het mengsel van hier genoemde hernieuwbare componenten te vervaardigen. Voor de vergelijking is een functionele eenheid van 1 MJ brandstoffen gebruikt.

[ii] 480 miljoen ton CO2-uitstoot komt overeen met ongeveer 104 miljoen personenauto's die een jaar lang worden gereden volgens de Amerikaanse EPA-calculator voor broeikasgasequivalenties. https://www.epa.gov/energy/greenhouse-gas-equivalencies-calculatorhttps://www.epa.gov/energy/greenhouse-gas-equivalencies-calculator