Eerste en tweede plek voor Oracle Red Bull Racing in Bakoe

Max Verstappen reed een beheerste Grand Prix van Azerbeidzjan en eindigde als eerste, voor teamgenoot Sergio Pérez. De twee coureurs behaalden daarmee de derde een-twee-finish van het seizoen, aangezien Charles Leclerc en Carlos Sainz van Ferrari zich vanwege technische problemen uit de race moesten terugtrekken. De laatste podiumplaats ging naar George Russell van Mercedes.

De P1 in Bakoe is voor Max de 25e overwinning in de Formule 1 en zijn vijfde overwinning van 2022. Hij blijft hiermee, met 150 punten, aan de top van het rijdersklassement. Checo schuift met 129 punten op naar de tweede plaats en heeft 13 punten voorsprong op Leclerc. In het constructeurskampioenschap heeft het team nu 279 punten verzameld, 80 punten meer dan Ferrari. Mercedes staat derde met 161 punten.

Max Verstappen zei over het resultaat: "Vandaag had de auto een ongelooflijk tempo. We konden goed voor de banden zorgen en naar voren kruipen. Checo deed het goed bij de start door Charles in te halen. Ikzelf werd geblokkeerd en kon nergens heen."

"Toen ik eenmaal op de harde banden en aan de leiding reed, kon ik gewoon zorgen dat mijn voorsprong groot genoeg bleef. Het was leuk geweest als we vandaag een gevecht met Charles hadden gehad, maar hij kon de race niet uitrijden."

"Het is geweldig voor het team dat we de eerste en tweede plek hebben gehaald. We hebben vandaag een mooi aantal punten gescoord en het gat met Ferrari vergroot. Er is nog een lange weg te gaan want het is een lang seizoen, dus we moeten als team blijven pushen."

Image

Toen de lichten uitgingen voor de start, kwam Leclerc goed van zijn plek, maar Checo was een fractie sneller weg en eenmaal aan het einde van de korte stuk richting bocht 1, stond de Red Bull-coureur ernaast en op de binnenlijn. Leclerc moest laat remmen om te proberen zijn plek vast te houden, maar blokkeerde zijn wielen en Checo kon de leiding afpakken.

Terwijl Leclerc zich herstelde, probeerde Max aan te vallen, maar de Nederlander moest inhouden omdat de als vierde geplaatste Carlos Sainz de kampioenschapsleider richting bocht 2 onder druk begon te zetten. Achter het leidende kwartet reed George Russell van Mercedes, vóór de AlphaTauri van Pierre Gasly en de tweede Mercedes van Lewis Hamilton.

Checo begon vooraan al snel een gat te slaan en tegen het einde van ronde 4 was hij 2,2 seconden verwijderd van Leclerc, die Max voortdurend in zijn spiegels zag. Aan het begin van de ronde erna sloot Max, geholpen door DRS, aan bij de Ferrari-coureur, maar Leclerc kon de dreiging afweren en gebruikte zijn batterijen goed om de Red Bull-coureur op afstand te houden.

De volgorde bleef ongewijzigd tot ronde negen. Toen verloor Sainz plotseling vermogen en moest hij in bocht 4 zijn auto in een uitloopstrook parkeren. De Spanjaard probeerde nog terug te komen, maar al snel werd duidelijk dat zijn race voorbij was door een – zoals Ferrari later bevestigde - hydraulisch probleem.

Image

De Virtual Safety Car werd ingezet en Ferrari riep Leclerc naar binnen voor nieuwe banden. De wissel van de coureur uit Monaco naar de harde banden werd vertraagd door een vastzittende voorste wielmoer en omdat Red Bull ervoor koos om op de baan te blijven, sloot Leclerc weer aan op de derde plaats, 12,8 seconden achter Max, die nu tweede was en 2,0 seconden achter Checo reed.

In ronde 15 sloot Max aan bij Checo. Met gebruik van het DRS-systeem reed hij zijn teamgenoot voorbij en nam de leiding in de race. Achter hen kwam Leclerc, die een seconde per ronde sneller reed, snel dichterbij en in ronde 16 reed de Ferrari-coureur nog maar 7,9 seconden achter Checo.

Checo wisselde aan het einde van ronde 16 naar harde banden, maar net als Leclerc kreeg ook hij te maken met een langzame stop, ditmaal veroorzaakt door een probleem met de signalering langs de pitstraat.

Leclerc snelde voorbij en de Mexicaan sloot weer aan op de derde plaats, net voor Russell.

Max maakte zijn pitstop aan het einde van ronde 18 en na een stop van 3,5 seconden en een wissel naar harde banden sloot hij weer aan achter Leclerc die nu met 13,6 seconden voorsprong aan de leiding ging. Achter hen naderde Checo snel en na een reeks snelste ronden reed hij nog maar vier seconden achter Max.

In ronde 20 veranderde de wedstrijd volledig. Een rookpluim steeg plotseling op uit de achterkant van de auto van Leclerc en de Ferrari-coureur was al snel op de radio te horen. "Probleem, probleem", verzuchtte hij terwijl hij de auto richting pitstraat stuurde en zich terugtrok uit de race. Max heroverde daarmee de leiding, 5,2 seconden voor Checo.

Image

In ronde 33 zette Magnussen zijn auto aan de kant nadat zijn Ferrari-krachtbron het begaf en de Virtual Safety Car werd voor de tweede keer in de race ingezet. Het team maakte van de gelegenheid gebruik om beide Bulls naar binnen te roepen voor verse sets harde banden. Ook Russell wisselde naar verse banden, maar Gasly bleef buiten, net als Tsunoda die naar de vijfde plaats opklom, vóór Hamilton die ook had gewisseld.

De Japanse coureur werd snel door Hamilton gepasseerd en viel daarna verder terug in de race toen hij zwarte en oranje vlaggen kreeg omdat het DRS-systeem in zijn vleugel slechts aan één kant werkte. AlphaTauri riep Tsunoda de pitstraat in en na het vastzetten van de vleugel met tape werd de Japanse coureur op P13 weer naar buiten gestuurd. Uit voorzorg kregen de Red Bulls te horen dat ze de rest van de race geen DRS meer mochten gebruiken.

Verder naar achteren begon Gasly te worstelen omdat zijn intussen oude harde banden grip begonnen te verliezen. En na een paar mislukte pogingen snelde Hamilton in ronde 44 met DRS voorbij de Fransman op het rechte stuk richting bocht 3.

In de laatste ronden lag de volgorde vast en na 51 ronden reed Max over de streep om de 25e overwinning uit zijn carrière te pakken. Die eerste plek betekent ook Max's 66e podiumfinish voor het team, waarmee het vorige teamrecord van Sebastian Vettel werd verbroken. Achter hem pakte Checo zijn vijfde podium van het jaar en bezegelde de een-twee. De Mexicaan pakte ook het extra punt voor de snelste ronde dankzij zijn 1:46.046, gereden in ronde 36. De laatste podiumplaats ging naar Russell, die zijn derde P3-finish van het seizoen scoorde.

Sergio Perez zei over zijn P2: "Ik had een echt goede start, ik reed aan de leiding en ik had het gevoel dat we de zaken onder controle hadden. We hadden een beetje pech met de timing van de Virtual Safety Car, wat het voor ons wat ingewikkelder maakte."

"Als je de race aan het eind van de eerste stint - die normaal gesproken de lastigste is – leidt, dan denk je dat het er goed uitziet. Maar dat was vandaag niet het geval en dat is racen. Mijn achterbanden waren wat harder aan het slijten waardoor ik Max niet achter me kon houden. Hij was extreem snel en het was logisch hem te laten passeren in plaats van tegen hem te vechten."

"Toen de beide Ferrari's uit de race waren, kregen we te horen dat we, op de harde banden, een bepaald tempo moesten blijven rijden en we hebben de rest van de race beheerst uitgereden. We moeten proberen te begrijpen waar we vandaag meer uit de auto hadden kunnen halen en richting Canada ervoor zorgen dat we weer competitiever zijn. Maar vandaag was het een geweldig resultaat voor het team en een mooie dag voor het constructeurskampioenschap."

Image

Achter Max, Checo en Russel eindigde Hamilton als vierde, vóór Gasly, terwijl Vettel met een zesde plaats zijn beste finish van het seizoen tot nu toe veiligstelde. Alonso eindigde als zevende voor de twee McLarens van Ricciardo en Norris en het laatste punt ging naar Ocon.

Teambaas Christian Horner zei over de 1-2 van het team: "Dit is voor ons vandaag een fantastisch resultaat, op een circuit waar altijd alles weer onverwacht uitpakt. Ik vind het jammer dat de fans niet hebben kunnen zien hoe onze strategie zou hebben uitgepakt, Ferrari stopte heel vroeg, tijdens die virtual safety car, en omdat wij zoveel later wisselden naar de harde band, denk ik dat dat tegen het einde van de race in ons voordeel had gewerkt."

"Maar we zijn erin geslaagd om te profiteren van het raceverloop en beide coureurs hebben fantastisch gereden. We vroegen hen om veilig en eerlijk met elkaar te racen en dat is wat ze deden. Ze doen geweldig werk voor het team en we zijn erg trots op wat het hele team vandaag heeft bereikt."

De volgende race volgt alweer snel want de paddock verhuist al komend weekend naar Montreal voor de Grand Prix van Canada. Vanwege de COVID-19 pandemie zal het de eerste keer sinds 2019 zijn dat de Formule 1 Canada weer bezoekt. Met de lange rechte stukken van het circuit die voor Oracle Red Bull Racing, vanwege de hoge topsnelheid van de auto, bevorderlijk zijn, zal het team zijn plaats aan de top van beide kampioenschappen willen verstevigen.