selected item
‘Laagdrempeligheid’ maakt ExxonMobil tot gewaardeerde buurman
Wat betekent ExxonMobil als werkgever in de regio?
‘De haven en het industrieel complex, waar ExxonMobil zit, heeft gezorgd voor werkgelegenheid en voor een relatief hoog inkomensniveau,‘ trapt Soeterbeek af: ‘Mede door ExxonMobil is hier een goede werkgelegenheid en economische vooruitgang.’ En dat blijkt ook: jaarlijks geeft ExxonMobil 1,2 miljard euro uit bij circa 3.000 toeleveranciers. Een groot deel van hen komt uit de regio Rotterdam-Rijnmond.
Philip van Eekelen: ‘Peinemann bestaat al ruim 65 jaar en groeide uit van Rotterdams familiebedrijf tot een wereldwijde dienstverlener met vele honderden medewerkers. In de afgelopen decennia zijn we hier huiscontractor met gemiddeld veertig man op site. Met groot onderhoud worden dat al snel 120 à 130 mensen. ExxonMobil is voor ons een hele mooie opdrachtgever.’
Wat maakt ExxonMobil een gewaardeerde buurman?
‘Het is heel laagdrempelig naar elkaar toe,’ zegt Soeterboek. ‘We weten elkaar te vinden in tijden dat het goed gaat, maar ook als het minder goed gaat. Als er iets aan de hand is, dan is ExxonMobil goed benaderbaar en neemt actie om zaken op te lossen.’ Van Eekelen herkent dat: ‘De dialoog aangaan is het begin van het werk. Met elkaar praten en samen zoeken naar oplossingen. Zoiets moet in het bedrijf zelf zitten en dat zit in ExxonMobil.’
Sinds 2000 heeft ExxonMobil ruim 2 miljoen euro geïnvesteerd in maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de lokale gemeenschap, met name in de regio Rotterdam.
‘Daarnaast is ExxonMobil hoofdsponsor van vele evenementen, zoals het Spijkenisse Festival. Dat is een driedaags festival waar ruim 20 duizend mensen op af komen en waar bekende artiesten uit Nederland optreden. Het is gratis en voor jong en oud,’ vertelt Soeterboek. ‘Vanwege Corona is het festival dit jaar helaas niet doorgegaan. En we hebben de Spijkenisse Politie Triathlon. Dat is een mooi evenement dat al 35 jaar met behulp van ExxonMobil wordt georganiseerd en waaraan ik vorig jaar ook nog zelf heb meegedaan.’
Hoe is de mentaliteit van de mensen in de regio en bij ExxonMobil?
Soeterboek: ‘Spijkenisse was oorspronkelijk een vissers- en jagersdorp met 1500 inwoners. In 1977 zaten we al op 25 duizend mensen. Daarna zijn we geëxplodeerd als groeistad en door een fusie met Bernisse zaten we plots op 87 duizend mensen en werd gemeente Spijkenisse gemeente Nissewaard. De groei komt voornamelijk door de haven en het industrieel complex, waar ook ExxonMobil zit. De mensen die hier vervolgens kwamen wonen waren vooral Rotterdammers. De mentaliteit is dan ook vooral een Rotterdamse: niet lullen maar poetsen, no nonsense, schouders eronder en gaan.’
Waarom wilden en willen mensen juist bij ExxonMobil werken?
Annamarie Toth, begon in 1981 als eerste vrouwelijke ingenieur op de raffinaderij: ‘ExxonMobil is bekend als oliemaatschappij en chemieconcern. We concentreren ons in Rotterdam op onze core business: het verwerken van olie naar waardevolle producten voor de samenleving. Dat is waar we goed in zijn. Die duidelijke boodschap spreekt veel mensen aan. Als medewerker kun je jezelf daarin volledig ontwikkelen. Daarnaast heeft het bedrijf niet alleen strenge veiligheidsregels, maar ze legt die ook uit en handhaaft ze. En dat leidt tot resultaten.’ Van Eekelen beaamt dat: ‘We zijn als Peinemann een vaste contractor doordat we goede veiligheidsprestaties leveren. Het samen leren zien wij op verschillende bedrijven, maar het unieke van ExxonMobil is wel hoe dat gebeurt. Hand in hand, samen nieuwe processen ingaan en elkaar daarin beter zien te maken. ExxonMobil zorgt ervoor dat je als contractor kunt groeien, zowel op veiligheidsgebied als op het vlak van uitvoering van het werk.’
(De tekst loopt door onder de foto’s.)
Is de manier van werken anders dan vroeger? In welk opzicht?
‘Begin jaren tachtig was veiligheid al heel belangrijk,’ vertelt Annamarie Toth. Maar sinds de jaren negentig zijn we het anders gaan benaderen. Veel proactiever en veel meer gericht op leren van ‘bijna incidenten’ zodat echte incidenten vermeden konden worden. Dat geldt zowel voor veiligheid als voor andere processen. Als iedereen daarvan doordrongen is en zijn steentje wil bijdragen, kun je met een organisatie heel veel bereiken.’
‘We leveren voor ExxonMobil de kranen; we doen het takelwerk,’ vertelt Van Eekelen: ‘Ook leveren we bundeltrekkers. We doen risicovol werk met zware machines in een omgeving waar met hoge temperaturen en druk wordt gewerkt. We moeten het dus veilig doen. Als je samenwerkt en samen de job aangaat en dat veilig kunt doen, krijg je topprestaties. Een goede samenwerking leidt tot win-win.’
Toth: ‘De sterke motivatie om dingen voor elkaar te krijgen binnen de regels, dat is kenmerkend voor Rotterdam. Die mentaliteit wordt ook op de raffinaderij en chemiefabrieken in de praktijk gebracht. Dat zie je bijvoorbeeld mooi terug tijdens groot onderhoud. Zodra de fabriek stil ligt, moet alles uit elkaar, schoongemaakt en gerepareerd worden. Dat stilleggen willen we doen met zo min mogelijk overlast voor de buren. En dat moet veilig, binnen een bepaalde, korte tijd en binnen een gesteld budget. Daar komt een teamspirit vanaf, dat is gewoon fantastisch. Die spirit zou ik wel eens in een jampotje willen bewaren voor na de onderhoudsstop -, heb ik wel eens gekscherend gezegd.’
Benieuwd naar wat ExxonMobil nog meer doet voor de regio? Kijk dan op https://www.exxonmobil.be/nl-BE/Community-engagement/ExxonMobil-in-Rotterdam en op https://energyfactor.exxonmobil.eu/nl/citizenship/banen-gemeenschap-rotterdam/.