Kwaliteit en vertrouwen essentieel voor producten ExxonMobil
ExxonMobil verkoopt brandstof onder het merk Esso en smeermiddelen onder het merk Mobil. Mobil 1, dat onder meer op de auto staat van Formule 1-coureur Max Verstappen, is misschien het meest bekend. ‘De kracht is de kwaliteit van ons product,’ vertelt Wilbert Hollestelle, directeur van de smeermiddelenfabriek: ‘Kwaliteit betekent dat we met onze producten de mobiliteit van onze klanten verbeteren. Door de hoge kwaliteit is er minder wrijving in de motor en kun je beter autorijden. Je hebt ook minder slijtage. Dat geldt natuurlijk ook voor onze bedrijfsklanten waarvan de machines beter en langer kunnen draaien door onze smeermiddelen.’
Loes Knopper is manager van een brandstofdepot op de Rotterdamse raffinaderij. Hier worden de tankwagens gevuld die de tankstations vol houden. ‘Esso is een sterk merk,’ vertelt ze. ‘De kracht daarachter zijn onze synergy fuels: de brandstoffen hebben speciale additieven die zorgen dat je motor schoner blijft. Ook zorgen ze voor een efficiëntere verbranding. Mensen willen het beste voor hun auto en Esso brandstof heeft een lange reputatie van goede kwaliteit.’
Gerbert Vissers is directeur-eigenaar van Vissers Energy Group, een concern dat circa 75 Esso-tankstations beheert. Hij onderschrijft de betrouwbaarheid en kwaliteit van de producten van ExxonMobil. ‘ExxonMobil is een uitermate betrouwbare partner en leverancier. In het geval van premium brandstoffen en Mobil smeermiddelen overtreffen ze de standaard kwaliteit.’
En dat die kwaliteit en betrouwbaarheid zo op orde zijn, is volgens Vissers van levensbelang voor zijn organisatie. ‘Uiteindelijk hebben we heel veel eindklanten: veel consumenten en business to business-klanten. Dan is reputatie ontzettend belangrijk. Als ik terugkijk naar de hele lange historie die we met Esso hebben, dan is die reputatie altijd goed geweest. Esso heeft in de oliemarkt misschien niet de beste marketingmachine. Maar ze weten zich, op een low profile-manier, altijd positief in de markt te zetten.’
(De tekst loopt door onder de foto’s.)
Ben de Boer: ‘Een goede reputatie is onze license to operate. Als we niet leveren wat we afgesproken hebben, gaat de klant ergens anders heen. We moeten ervoor zorgen dat we bestaansrecht hebben.’ Hollestelle: ‘Als je jezelf wil onderscheiden op kwaliteit, dan is je merk enorm belangrijk. Stel dat er, omdat we niet hebben kunnen leveren, bijvoorbeeld een kerncentrale of een fabriek wordt stilgelegd, dan is dat negatief voor onze reputatie. We besteden dus veel aandacht aan onze kwaliteitssystemen om dat te borgen.’ Knopper sluit zich daarbij aan: ‘Betrouwbaarheid is enorm belangrijk, want hoe goed ons product ook is, als we het niet op tijd kunnen leveren kunnen we onze klanten in de problemen brengen. Onderhoud aan ons beladingssysteem en goede communicatie met de klanten is dan ook heel belangrijk. Ook is een veilige werkomgeving een harde voorwaarde. We verladen brandstoffen en daar zitten risico’s aan, dus het is belangrijk dat iedereen goed getraind is en de juiste maatregelen neemt. Alle chauffeurs krijgen een veiligheidstraining en die wordt regelmatig herhaald. We vragen onze chauffeurs ook om actief mee te denken over ideëen om de veiligheid te verbeteren en belonen hen daar ook voor.’
Kwaliteit en veiligheid is essentieel voor ExxonMobil. De basisolie dient als basis voor smeerolie voor onder meer vrachtwagens en schepen. De Boer: ‘Je hebt ISO-normen voor je kwaliteitsprocessen, wij maken gebruik van QP&G, een systeem dat daar nog superieur aan is. We gaan dus een stapje verder. Dat betekent uiteindelijk dat we de kwaliteit kunnen waarborgen. Onze basisolie is blanco en zo zuiver als babyolie. Daarmee zijn we nagenoeg uniek in de markt. Toch blijven we constant kijken naar verbeteringen - we blijven immers een organisatie met techneuten.’ Die hoge zuiverheid is ook belangrijk bij propellants. Dat zijn de drijfgassen in spuitbussen die gemaakt worden in de cosmetische industrie. Knopper: ‘Daar mogen geen vieze geurtjes aan zitten. Het is een heel proces om alle componenten te verwijderen die vervelende geuren kunnen veroorzaken. Met behulp van een katalysator maken we de stoffen heel zuiver. Juist omdat we daar zo goed in zijn, worden onze producten zelfs per vrachtwagen opgehaald vanuit Turkije en Portugal.’
Vissers: ‘De kwaliteit van de producten van ExxonMobil is constant en dat maakt de labelbetrouwbaarheid heel hoog. Afgelopen voorjaar hebben we een lastige periode gehad met de coronacrisis, wat uitmondde in een behoorlijke vraaguitval. ExxonMobil wist daar goed op te schakelen zodat de bevoorrading probleemloos bleef verlopen.’
De producten van ExxonMobil zijn onderscheidend, hebben een goede reputatie en een fantastische kwaliteit. Maar hoe wil ExxonMobil dat in de toekomst behouden? Hollestelle: ‘Duurzaamheid krijgt steeds meer aandacht. We kijken naar wat de prioriteiten voor onze klanten zijn op duurzaamheidsvlak. En die geven we voorrang. De wereld verandert, daar moet je in meegaan.’ Vissers: ‘Wij willen een wezenlijke rol spelen in de energietransitie, onze klanten vragen ook steeds vaker om duurzamere producten. ExxonMobil helpt ons daarbij. Eind vorig jaar lanceerden we samen een proef met "Esso Diesel Blue", op de Nederlandse markt. Dat is een diesel die voor 30% bestaat uit waterstof-behandelde plantaardige olie, geproduceerd uit afgewerkte olie voor bakken en braden. Wij zien deze pilot als een echte kans voor de sector om de publieke aanvaarding van biobrandstoffen te vergroten. Esso Diesel Blue biedt dezelfde voordelen en kwaliteit als conventionele diesel, maar dan met als extra bonus een lagere CO2-uitstoot - voor iedereen die zijn voetafdruk wil verkleinen en tegelijkertijd zijn huidige dieselauto wil behouden".