Mobiliteitsteams - voorbeeld voor andere bedrijven
Veel medewerkers van ExxonMobil die in Antwerpen werken, staan dagelijks in de file. Hetzelfde geldt voor de transporteurs waarmee ExxonMobil samenwerkt. Het fileleed levert veel ergernis op en het is ook niet goed voor de business. Met klagen alleen schiet niemand iets op, dus bekijkt ExxonMobil hoe het bedrijf kan inspelen op dit probleem.
Zelf aan de slag
Ann Wurman, Public & Government Affairs Belgium: “Om de mobiliteit te verbeteren zijn er maatregelen nodig. Daar praten wij over met allerlei partijen zoals de overheid, werkgeversorganisatie VOKA en het Antwerpse Havenbedrijf. Maar ook op ons eigen bedrijf moeten we er mee aan de slag. Wat kunnen we zelf doen om de bereikbaarheid van onze sites te verbeteren? Veel bedrijven duiden daarvoor één mobiliteitsmanager aans, maar bij ExxonMobil hebben we ingezet op mobiliteitsteams, met medewerkers uit verschillende afdelingen van onze vestigingen.”
Vrijwilligers
In totaal zijn er 9 medewerkers op vrijwillige basis als mobiliteits-spoc (single point of contact) aangesteld, inclusief een vertegenwoordiger namens de contractors. Maandelijks komen de spocs samen en bespreken ze hoe op mobiliteitsproblemen in te spelen.
Communicatie
De belangrijkste vooruitgang volgens Ann Wurmann is dat er nu over mobiliteit wordt gecommuniceerd. “Mensen kunnen met hun vragen terecht bij het Mobiliteitsteam. Ook bieden we praktische informatie. Denk bijvoorbeeld aan het fietsleaseplan dat we hebben opgezet. Het Mobiliteitsteam kan de mobiliteitsproblemen van Vlaanderen niet oplossen, wel een aantal concrete alternatieven aanbieden.” Voorbeeld voor andere bedrijven VOKA reageerde zeer enthousiast op het initiatief van ExxonMobil. Volgens de werkgeversorganisatie is de inzet van het Mobiliteitsteam een voorbeeld voor andere bedrijven.